Zo, je bent dus op zoek naar de folder van Dirk?
Dirk, het is een relatief nieuwe naam in supermarktland. Dit, terwijl de supermarkt al langer bestaat. Grote kans dat je bijvoorbeeld bij de naam Dirk van den Broek wel bevestigend knikt. De Dirk – zoals de winkel sinds 2014 heet – is een soort Aldi of Lidl onder de aanbieders van A-merken. De winkel blinkt uit door de lage prijzen op de beste producten. Het logo van Dirk is nog altijd hetzelfde als tijdens de ‘Dirk van den Broek-periode’. De rode kleur met de witte letters én de kenmerkende streep onder de tekst zijn voor iedereen goed te herkennen.
Dirk is een bekende supermarkt in vooral het westen van het land waar de keten de nodige vestigingen heeft. Ook de verschillende speciale acties maken Dirk tot een populaire bestemming voor de dagelijkse boodschappen. Zo kent Dirk het Euro Festival, waar je veel producten voor slechts één euro kunt ophalen.
Dirk aanbiedingen van deze week
Dirk folder van vorige week
Dirk – de reclamefolder
Wanneer je de folders van Dirk openslaat, kun je direct zien wat de supermarkt biedt: een garantie voor lage prijzen. Geen lifestyle of specials, maar gewoon een lage prijs garantie. Dirk wil op dit onderdeel concurreren en dat doet het met succes. Om de binding met de klant optimaal te houden, brengt Dirk ook magazines uit, waarin het speciale aanbiedingen uitlicht of tips geeft over verschillende maaltijden. Daarbij kun je ook informatie inwinnen over speciale acties. Zo heeft Dirk regelmatig acties waarbij je bijvoorbeeld een tweede product gratis krijgt of waarbij je 50% korting krijgt op veel producten!
Dirk – over het hele land
Hoewel Dirk vooral een grote naam is in Noord-Holland en Zuid-Holland heeft de supermarkt ook filialen in de rest van het land. De meest noordelijke in Drachten, terwijl de meest zuidelijke zich in Zundert bevindt. Sowieso heeft de Dirk een sterke selectie winkels rond de Belgische grens. Zoals gezegd is Dirk vooral gericht op het aanbieden van de laagste prijs. De winkel doet er alles aan om de beste merken aan te bieden tegen een ‘Dirk-prijsje’.
Dirk – de historie
De heer Dirk van den Broek opende in 1942, in de oorlogstijd, een melkzaak in Amsterdam. Om precies te zijn aan het Mercatorplein. Hiermee stopte het niet. Nadat het winkeltje een zelfbedieningswinkel werd, opende Dirk zo’n 10 jaar na de oprichting van zijn melkzaak een eerste supermarkt. Daar kwam een eenvoudig eethuisje bij, gevolgd door een aantal restaurants. De formule van de ondernemer werkte en duurde voort.
In 1972 was het aantal Dirk van den broek supermarkten uitgebreid tot elf. Een jaar later pakte Dirk van den Broek goed door, door liefst tien supermarkten over te nemen van Bas van der Heijden. De naam bleef bestaan, maar de eigenaar wisselde. Van der Heijden had vooral supermarkten in Rotterdam. Ook Zuid-Holland werd dus Dirk-territorium. Het duurde daarna tot 1990 voor er weer een grote overname plaatsvond. Om in Noord-Brabant en Zeeland voet aan de grond te krijgen, nam Dirk van den Broek alle vestigingen over van Jan Bruijns.
In 2014 werd het aantal van honderd winkels bereikt. Deze bestonden nog altijd onder de namen: Dirk van den Broek, Bas van der Heijden en Digros. Inmiddels is het bedrijf onderdeel van de Detailsresult Groep. In 2014 werd besloten de winkels voortaan één naam te laten dragen: Dirk.
Dirk – oog voor duurzaamheid
Duurzaamheid is een gewichtig thema. Overal om je heen hoor je meer en meer over het belang van duurzaamheid. En ook Dirk gaat met z’n tijd mee. De supermarkt heeft enkele initiatieven genomen om duurzamer te werken. Een aantal van deze initiatieven is:
Recycling:
Dirk beseft dat de klant graag let op de inhoud van de verpakking. Maar voor de supermarkt is de verpakking zelf net zo belangrijk. Alle verpakkingen – of het nu karton of plastic is – wordt gescheiden ingezameld en zoveel mogelijk gerecycled.
Energiebeleid:
Het energiebeleid van Dirk is gericht op een vermindering van de lasten op het milieu. Zo zijn alle filialen voorzien van een inloopkoelcel. Deze wordt iedere nacht afgesloten om energie te besparen. Daarbij heeft Dirk nog meer initiatieven genomen om de energiebesparing te optimaliseren.
Stil transport
Een supermarkt is een komen en gaan van zowel mensen als transportmiddelen. Klanten komen graag in de auto naar de supermarkt, maar uiteraard moeten de schappen de hele dag door gevuld worden. Om omwonenden niet continu te hoeven storen koopt Dirk vrachtwagens in die het PIEK-keurmerk dragen. Dit houdt in dat ze in samenwerking met het ministerie van VROM gecertificeerd zijn als ‘stille vrachtwagen’.
Dirk – fan van fairtrade
Bij Dirk kun je verschillende fairtrade-producten vinden. Dit zijn producten eerlijke handel bevorderen. Een bekend voorbeeld van faitrade producten vind je onder de naam Max Havelaar. Ook deze producten zijn bij Dirk te vinden. Het faitrade keurmerk wordt toegekend aan producten waarbij het is bewezen dat er zorgvuldig is omgegaan met de rechten en de gezondheid van de arbeiders en waarbij er een eerlijke inkoopprijs wordt betaald. Dit betekent dat ook de kosten voor voor sociaal- en milieuverantwoordelijke productie worden gedekt.